Walker Evans

Anonymous

van 31 januari tot 3 april 2016
Courtesy The Metropolitan Museum of Art, New York.
Walker Evans, Labor Anonymous, Fortune, November 1946
Courtesy The Metropolitan Museum of Art, New York.

Walker Evans (1903-1975) blijft een van de belangrijkste en invloedrijkste fotografen in de geschiedenis van het medium. Zijn carrière loopt van de opkomst van dit massamedium in de jaren 1920 tot de erkenning van de fotografie als volwaardige kunstvorm in de jaren 1960 en 1970. Veel van zijn foto’s zijn referentiepunten geworden in de geschiedenis van de fotografie en in de sociale geschiedenis van zijn tijd. Zonder hem zou de fotografie zich beslist anders ontwikkeld hebben, vooral in Noord-Amerika. Deze innovatieve tentoonstelling biedt een nieuwe kijk op zijn oeuvre: de nadruk ligt op zijn gedrukte werk, met name op zijn bijdragen aan Amerikaanse tijdschriften. Hij begon te publiceren in 1929. Binnen de kortste keren koos hij zijn eigen onderwerpen, schreef hij zelf de teksten bij zijn foto’s en ontwierp hij ook de lay-out. Meer dan veertig jaar lang gebruikte hij populaire tijdschriften om een kritisch geluid te laten horen bij de Amerikaanse samenleving en haar waarden. Met behulp van oorspronkelijke tijdschriftpagina’s, vintagedrukken en materiaal dat daarbij hoort, richt Walker Evans, Anonymous de schijnwerpers op de pioniersrol die Evans speelde in de werelden van de moderne fotografie, het uitgeven, het schrijven en het vormgeven. Op de tentoonstelling zijn vele voorbeelden te zien van zijn pogingen om in de straten van Amerika en in de metro van New York anonieme burgers te fotograferen en van de wijze waarop hij te werk ging bij populaire illustraties en lokale architectuur, evenzovele manieren om het dagelijkse leven de eer te brengen die het verdient.

De tentoonstelling van de Fondation A Stichting valt samen met de publicatie van het boek Walker Evans, Labor Anonymous (Thomas Zander & Verlag Der Buchhandlung Walther König).
Curatoren: David Campany, Jean-Paul Deridder en Sam Stourdzé.
De tentoonstelling is een coproductie van Fondation A Stichting en Les Rencontres d’Arles.

© Jerry L. Thompson, NY.
Walker Evans photographing Susan Thronton, Bethany, CT, 1973
© Jerry L. Thompson, NY.
© Film Documents LLC, Courtesy Galerie Thomas Zander, Cologne.
Helen Levitt, Walker Evans, New York, 1939
© Film Documents LLC, Courtesy Galerie Thomas Zander, Cologne.