Koji Onaka

van 4 april tot 26 juni 2016
Aomori Misawa, 1996, Twin Boat
© Koji Onaka, Tokyo.

Koji Onaka werd in 1960 geboren in Nogata, een stad op het zuidelijk gelegen Japanse eiland Kyushu, waarvan het verleden gekenmerkt wordt door de industrie van kolen en staal. De Tales of Tono van Daido Moriyama waren een ware revelatie voor hem, maar hij werkte eerst twee jaar als opmeter in de fabrieken van Nippon Steel voor hij in Tokyo bij Moriyama fotografie ging studeren. Hij nam deel aan Image Shop CAMP en maakte kennis met kunstenaars als Masahisa Fukase en Takuma Nakahira. In de lijn van de ukiyo-e (prenten van de vlietende wereld), de Hokusai Manga en de onvermijdelijke Japanse fotoboeken bracht hij vanaf 1991 meerdere werken uit, richtte hij eigen tijdschriften op en verleende hij zijn medewerking aan andere magazines. Zijn foto’s zijn een heerlijke mix van de dingen van deze wereld. Slow Boat, zijn ‘laatste reeks monochrome foto’s’ (1980-1999) verscheen in 2003. Met de heruitgave van dit boek in 2008, raakte Onaka’s werk bekend in Europa. In 2013 werd deze reis in zwart-wit aangevuld met Twin Boat. Eind jaren 1990 veranderde Onaka zijn fotolabo en voorzag hij zich van het nodige om kleurenfoto’s te kunnen maken. Foto en reis vormen één geheel. Het fototoestel wordt geheugen. Koji Onaka’s foto’s gaan in tegen het bedwelmende en onmiddellijke van geolokalisatie. Met hun tijdeloosheidweerspiegelen ze de vergankelijkheid van de dingen en nodigen ze uit tot het maken van een uitstap waarop onze eigen beelden en herinneringen als vanzelf naar boven komen en op elkaar inwerken.

De tentoonstelling in de Fondation A Stichting brengt een groot aantal monochrome foto’s van Koji Onaka uit verschillende publicaties, kleurenfoto’s uit My Favorite 21 en een selectie foto’s uit Lucky Cat, twee boeken uit 2013.

© Koji Onaka, Tokyo.
Koji Onaka, Long time no see (2011)
Okinawa Naha, 1996, Slow Boat
Lucky Cat, 2013