Guido Guidi

van 25 september tot 11 december 2016
Ronta, 2015
© Guido Guidi

Guido Guidi (1941, Cesena, bij Ravenna) volgde in Venetië opleidingen architectuur (aan het IUAV, het Istituto Universitario di Architettura di Venezia) en industrieel ontwerpen (de Corso Superiore di Disegno Industriale). Bij het maken van foto’s raakte hij zo geboeid door het medium dat fotografie zijn leven werd. Guidi groeide uit tot een van de belangrijkste figuren van de hedendaagse Italiaanse fotografie. Zijn huis in Ronta is behalve uitgangspunt en inspiratiebron voor zijn omvangrijke werk ook de plaats waar hij zijn oeuvre archiveert. Dit laatste speelt in op de geschiedenis van de schilderkunst, de architectuur en de fotografie. Guidi’s landschappen, portretten en stillevens zijn op de meest uiteenlopende manieren visuele parallellen of tegenhangers van wat op deze gebieden te vinden is in de hedendaagse architectuur, de renaissanceschilderkunst, het Italiaanse neorealisme, de conceptuele kunst... De titel van de expositie, Col tempo (Mettertijd), is ontleend aan de les van Guidi waarin onder meer een verband wordt gelegd tussen een portret van Giorgione (La Vecchia, 1506) en Walker Evans’ foto’s van de volkscultuur. Door te werken met herhalingen en sequenties kan Guidi stilstaan bij een onderwerp, heen en weer gaan en de tijdsdimensie doen spelen. Zijn ‘tegengestelde foto’s’, waarin compositieplezier en opnameverwerking hand in hand gaan, zijn niet in woorden te vatten. Col tempo volgt op Veramente, een tentoonstelling die onlangs te zien was in Fondation Henri Cartier-Bresson in Parijs, Huis Marseille in Amsterdam en Museo d'Arte della città di Ravenna. Veel werken worden hier voor het eerst getoond: oude kleurafdrukken en zwart-witfoto’s op basis van oude contactafdrukken. Deze vierkante foto’s uit de jaren ’70 en ’80 worden in verband gebracht met een groot aantal kleine kleurcontactafdrukken, gemaakt met een 8 x 10 technische camera.

Naar aanleiding van deze tentoonstelling publiceren de Éditions Toluca in Parijs in samenwerking met de Fondation A Stichting het kunstenaarsboek Guido Guidi, 8x10.

Ronta, 2016
Cesena, 1980