Cesare Fabbri

van 29 januari tot 26 maart 2017
Brisighella, 2005
© Cesare Fabbri

Cesare Fabbri (1971, Ravenna) volgde eerst een opleiding als stedenbouwkundige, studeerde daarna fotografie bij historicus en fotograaf Italo Zannier aan de Università IUAV di Venezia en geeft les als collega van onder meer Guido Guidi. Samen met Silvia Loddo richtte hij in 2009 het Osservatorio Fotografico op.In de tentoonstelling The Flying Carpet worden voor het eerst drie fotoreeksen van de kunstenaar Cesare Fabbri samen geëxposeerd. Op elke foto van de reeks Orlando zijn in een boomstam gegraveerde initialen te zien. In de loop van de tijd wordt de stam dikker maar de lettertekens blijven. Dit bos van emoties is geworteld in het epische gedicht Orlando furioso (Razende Roeland) dat tussen 1504 en 1516 werd geschreven door Ludovico Ariosto. Deze schitterende caleidoscoop van fabelachtige avonturen ontlokte kardinaal Hippolytus I d’Este de uitspraak: ‘Dove avete mai trovate tante fanfaluche?’. De tweede reeks, The Flying Carpet, bestaat uit zestig verrassende foto’s ­- zw­evende beelden, merkwaardige of grappige objecten, vreemde situaties die de kunstenaar op zijn weg tegenkwam. Deze reeks wordt bijeengebracht in een publicatie die gelijktijdig met de tentoonstelling in de Fondation A Stichting verschijnt bij uitgeverij MACK.
De foto’s van de derde reeks werden onlangs genomen op Sardinië. Deze uitgestrekte landschappen in zwart-wit, die doen denken aan het werk van de grote Amerikaanse landschapskunstenaars, tonen een mengeling van wilde natuur, sporen uit het verleden en nieuwe ruïnes.

Cesare Fabbri, The Flying Carpet, MACK, Londres, 2017
Sa Domu'e S'Orku, Giara di Siddi, 2016