Robert Adams

A Right to Stand

van 28 januari tot 18 maart 2018
© Robert Adams, Courtesy Fraenkel Gallery, San Francisco and Matthew Marks Gallery, New York
Commerce City, Colorado, 1981

‘Soms lijken ze blij te zijn en soms lijken ze af te zien, maar je zou zeggen dat ze een soort rust kennen waar wij nooit toe komen, althans niet voor langere tijd’ (Robert Adams). De expositie A Right to Stand opent met een reeks foto’s, genomen in Colorado, die in 1994 gepubliceerd werden als Cottonwoods. De titel van het boek is de naam van een boomsoort die een deel van de autochtone bevolking van Amerika vereerde omdat de sterren eruit zouden voortkomen, die in de agro-industrie niet geliefd is omdat hij veel water nodig heeft en niet veel opbrengt, en die Robert Adams ziet als aan ons verwant.

Robert Adams, geboren in Orange (New Jersey) in 1937, woonde lang in de staat Colorado en ging daarna nog westelijker wonen, in de staat Oregon. Zijn interesse voor literatuur en de wijde natuur leidden hem eind jaren zestig voorgoed naar de fotografie. Zijn oeuvre getuigt zowel van het belang van de natuur in ons bestaan als van onze verantwoordelijkheid in de achteruitgang van het milieu. Hij had talrijke tentoonstellingen en publiceerde een groot aantal boeken.

‘A Right To Stand’ bevat vooral foto’s uit Our Lives and Our Children, Photographs Taken Near The Rocky Flats Nuclear Weapons Plant(New York, Aperture, 1983) en uit een tweede boek over hetzelfde thema, No Small JourneysAcross Shopping Center Parking Lots, Down City Streets (New York, Matthew Marks Gallery, 2003). Al deze foto’s uit het dagelijks leven werden tussen 1979 en 1982 genomen in Denver en omstreken, als reactie op het feit dat er in de onmiddellijke omgeving een fabriek stond waar plutoniumontstekers voor atoom- en waterstofbommen werden gemaakt. De foto’s werden genomen met een verborgen camera en daarna opnieuw gekadreerd. Het gezichtspunt werd zo dicht mogelijk bij dat van een kind gebracht. Dat leidt tot tedere, levendige fotoportretten die iets spontaans hebben en een tegenwicht vormen voor de angst voor een afschuwelijke ramp... Hoe omgaan met wat ons angst aanjaagt? De foto’s van Robert Adams steunen ons in het zoeken naar een antwoord op die vraag en versterken onze weerstand en onze veerkracht.

Met de steun van Fraenkel Gallery in San Francisco en Matthew Marks Gallery in New York.
Curatoren van de tentoonstelling: Joshua Chuang en Jean-Paul Deridder.

Naar aanleiding van deze tentoonstelling brengen Fondation A Stichting en Hartmann Books samen een nieuw werk uit: Robert Adams, Hope is a risk that must be run

Cottonwood, Longmont, Colorado, 1973-75
An irrigation canal, Larimer County, Colorado, 1994