Georges Senga

Cette maison n'est pas à vendre

van 28 april tot 30 juni 2019
Kadogos, Lubumbashi, 2012
© Georges Senga

Een land dat wacht op democratische verkiezingen, de dekolonisatie en de inhuldiging van het Africa Museum: het zijn symptomen van de voortdurende aan-en-uitrelatie tussen de Democratische Republiek Congo en België. In die context toont Fondation A Stichting werk van de kunstenaar Georges Senga, geboren in 1983 in Lubumbashi. De tentoonstelling brengt drie belangrijke werken die hij tussen 2012 en 2016 realiseerde – Une vie après la mort (Een leven na de dood)Kadogos en Cette maison n’est pas à vendre et à vendre (Dit huis is niet te koop en te koop) – evenals twee nieuwe projecten die nog lopende zijn. Georges Senga stelt onze kijk op zijn land in vraag door fictieve elementen en documentaire fragmenten uit een gewelddadige postkoloniale geschiedenis met elkaar te vermengen: die van kinderen die meegesleurd worden in een hardnekkige strijd om de macht, en die van familiale conflicten of van pogingen tot illegale toe-eigening. Met als leidraad zijn persoonlijk verhaal, waarin verleden en toekomst elkaar voortdurend kruisen, probeert hij een voor een de verspreide puzzelstukjes weer samen te brengen om zo een geschiedenis, een culturele erfenis terug te winnen.

De kunstenaar neemt binnenkort deel aan de tentoonstelling Multiple Transmissions: Art in the Afropolitan Age in WIELS, Centrum voor Hedendaagse Kunst, in Brussel, en aan de tentoonstelling Rebel Lives in het FOMU, Fotomuseum Antwerpen in juni 2019.

Kadogos, Lubumbashi, 2012
Empreintes, Lubumbashi, 2009